d.d. 9 juli 2018

Artikel 1. Definities
1.1 Taalbureau Karakter: trainings- en adviesbureau dat taaltraining en -advies verzorgt op het gebied van de Nederlandse taal in opdracht van opdrachtgevers. Taalbureau Karakter is bij de Kamer van Koophandel Eindhoven geregistreerd onder nummer 64499979. Hierna te noemen opdrachtnemer.
1.2 Opdrachtgever: de organisatie of de persoon die een opdracht aan opdrachtnemer verstrekt.
1.3 Overeenkomst: het door opdrachtgever en opdrachtnemer ondertekende document waarin de afspraken over de opdracht zijn vastgelegd.
1.4 Deelnemer: persoon die door opdrachtgever is aangemeld om deel te nemen aan activiteiten die beschreven staan in de overeenkomst.
1.5 Sessie: een bijeenkomst die onderdeel is van de in de overeenkomst beschreven activiteiten.
1.6 Overmacht: de onmogelijkheid voor opdrachtnemer of opdrachtgever om aan de overeengekomen verplichtingen te voldoen ten gevolge van een omstandigheid die buiten de invloedssfeer van opdrachtnemer of opdrachtgever valt.
1.7 Klachten: alle grieven van opdrachtgever met betrekking tot uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer.

Artikel 2. Toepassing
2.1
Deze voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.
2.2 Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts bindend indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.
2.3 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen. Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
2.4 Indien opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
2.5 Op deze voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.

Artikel 3. Totstandkoming van de overeenkomst
3.1
Naar aanleiding van een verzoek van opdrachtgever stuurt opdrachtnemer een ondertekende offerte aan opdrachtgever met de geldigheid van 30 kalenderdagen, tenzij de offerte anders vermeldt. De overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever komt tot stand door ondertekening en retournering van de offerte door opdrachtgever.
3.2 Indien opdrachtnemer en opdrachtgever gebruik maken van een door beide partijen ondertekende raamovereenkomst die van toepassing wordt geacht op alle huidige en toekomstige opdrachten die opdrachtgever verstrekt aan opdrachtnemer, geldt een wederzijdse bevestiging per e-mail als opdrachtbevestiging van afzonderlijke opdrachten. Alle artikelen van de raamovereenkomst zijn daarbij van kracht, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
3.3 Alle in de offerte en opdrachtbevestiging genoemde bedragen zijn exclusief BTW, reis- en verblijfkosten, tenzij anders is vermeld.

Artikel 4. Annulering
4.1
Annulering van de bij overeenkomst vastgestelde activiteiten dient altijd schriftelijk te gebeuren.
4.2 Annulering van de overeengekomen activiteit door opdrachtgever is zonder enige consequentie mogelijk tot 4 weken voor de vastgestelde startdatum van de overeengekomen activiteit. Bij annulering vanaf 4 weken tot 7 kalenderdagen voor de aanvang van de overeengekomen activiteit wordt 50 procent van de overeengekomen prijs exclusief reis- en verblijfkosten in rekening gebracht. Bij annulering op 7 kalenderdagen of korter voor de startdatum van de overeengekomen activiteit wordt 100 procent van de overeengekomen prijs exclusief reis- en verblijfkosten in rekening gebracht.
4.3 Indien er 30 dagen of minder zijn tussen de offertedatum en de startdatum van overeengekomen activiteit, is lid 2 van dit artikel niet van toepassing, ervan uitgaande dat de annuleringskosten zijn gespecificeerd in de offerte.
4.4 In het geval dat de opdrachtgever of de door de opdrachtgever aangewezen deelnemer na aanvang van de overeengekomen activiteit de deelname tussentijds beëindigt of anderszins niet aan de overeengekomen activiteit deelneemt, heeft de opdrachtgever geen recht op vermindering van de overeengekomen prijs.
4.5 Indien de overeengekomen activiteit uit meerdere sessies bestaat, kunnen deze op verzoek van de opdrachtgever of deelnemer(s) alleen verplaatst worden indien opdrachtnemer hiervan tenminste 48 uur van tevoren van op de hoogte is gebracht, daar redelijkerwijs mee kan instemmen en indien alle deelnemers aan de overeengekomen activiteit hiermee akkoord gaan.
4.6 Eventuele kosten die gemaakt worden door opdrachtnemer als gevolg van het verplaatsen van een sessie worden in rekening gebracht bij opdrachtgever.
4.7 Sessies die niet tijdig door de opdrachtgever of deelnemer(s) geannuleerd worden zoals beschreven in lid 5 worden voor 100 procent in rekening gebracht, inclusief reeds eventueel gemaakte reis- en verblijfkosten.
4.8 Indien de overeengekomen activiteit of een deel ervan wordt geannuleerd door opdrachtgever of opdrachtnemer als gevolg van overmacht, zal gezocht worden naar een voor beide partijen passende oplossing. Alle overige afspraken blijven daarbij van kracht. Opdrachtnemer kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade en kosten die met de annulering en/of wijziging gemoeid zijn.
4.9 Indien opdrachtnemer na aanvang van de overeengekomen activiteit door overmacht niet verder kan gaan met het verzorgen van de overeengekomen activiteit, is opdrachtnemer gerechtigd dat gedeelte afzonderlijk te factureren dat reeds is uitgevoerd en is opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
4.10 Opdrachtgever verplicht zich alle deelnemers te informeren over de annuleringsvoorwaarden.

Artikel 5. Vervanging
Indien in de overeenkomst de deelnemers zijn benoemd, kunnen uitsluitend in overleg met opdrachtnemer deelnemers vervangen worden. Vervanging van een deelnemer na de start van een opdracht is niet toegestaan.

Artikel 6. Vertrouwelijkheid
6.1
Opdrachtnemer behandelt alle persoonlijke, bedrijfs- of werkgerelateerde gegevens die opdrachtgevers of deelnemers verstrekken, vertrouwelijk. Deze wordt niet met derden gedeeld.
6.2 Opdrachtnemer staat persoonlijke, bedrijfs- of werkgerelateerde gegevens van opdrachtgevers of deelnemers niet af aan derden, wettelijke verplichtingen uitgezonderd.
6.3 Onder vertrouwelijke informatie wordt niet begrepen informatie die algemeen bekend is of informatie die wordt verkregen zonder dat daarbij gebruik is van specifieke communicatiekanalen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. 

Artikel 7. Betaling
7.1
 Opdrachtnemer factureert opdrachtgever voor de betreffende opdracht zoals in de overeenkomst is vastgelegd. Opdrachtgever is verplicht deze binnen 15 dan wel 30 kalenderdagen na factuurdatum te voldoen, afhankelijk van wat er overeengekomen is.
7.2 Indien de opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, is hij zonder enige ingebrekestelling in verzuim. Vanaf de vervaldag is opdrachtnemer steeds gerechtigd de wettelijke rente in rekening te brengen. Indien tijdige betaling achterwege blijft, is opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de opdracht onmiddellijk op te schorten.
7.3 De opdrachtgever is bij niet tijdige nakoming steeds verplicht aan opdrachtnemer alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten te vergoeden, waaronder steeds zullen zijn begrepen de kosten van incassobureaus, alsmede de in werkelijkheid gemaakte kosten en het loon van deurwaarders en advocaten, ook indien deze de in rechte toe te wijzen proceskosten overschrijden. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen tenminste 15 procent van het door de opdrachtgever verschuldigde bedrag.

Artikel 8. Auteursrecht
8.1
Het intellectueel eigendom van de overeengekomen activiteit en het auteursrecht van eventuele bijbehorende materialen berusten bij opdrachtnemer, tenzij een andere auteursrechthebbende op het werk zelf is aangegeven. Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van opdrachtnemer zullen door de opdrachtgever geen gegevens uit enig materiaal worden gepubliceerd of op welke wijze dan ook worden vermenigvuldigd.
8.2 Het auteursrecht op alle bescheiden die voortkomen uit werkzaamheden van opdrachtnemer, berust uitsluitend bij opdrachtnemer.

Artikel 9. Aansprakelijkheid
9.1
Opdrachtnemer verplicht zich de overeengekomen activiteit naar beste inzicht en vermogen uit te voeren. Opdrachtnemer heeft ten opzichte van de opdrachtgever of deelnemer(s) een inspanningsverplichting. Opdrachtnemer heeft geen resultaatverplichting.
9.2 Indien de opdracht namens opdrachtnemer door een derde wordt uitgevoerd, aanvaardt opdrachtnemer slechts aansprakelijkheid voor die derde voor het handelen of nalaten van die derde tijdens de overeengekomen activiteit zelf, met inachtneming van het in dit artikel bepaalde omtrent beperking van aansprakelijkheid van opdrachtnemer.
9.3 Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade als gevolg van enig handelen of nalaten op grond van tijdens de overeengekomen activiteit gegeven informatie, tenzij deze schade het gevolg is van opzet of grove nalatigheid van opdrachtnemer.
9.4 Buiten de in lid 3 bedoelde gevallen is eventuele aansprakelijkheid beperkt tot ten hoogste het bedrag dat opdrachtgever aan opdrachtnemer voor de betreffende opdracht verschuldigd is.
9.5 Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor indirecte c.q. gevolgschade, zoals gederfde inkomsten.
9.6 Iedere aansprakelijkheid van opdrachtnemer is te allen tijde beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering van opdrachtnemer wordt uitbetaald.

Artikel 10. Geschillen en klachten
10.1
Klachten kunnen door opdrachtgever geldend worden gemaakt door deze schriftelijk, onderbouwd en ondertekend te sturen naar opdrachtnemer.
10.2 Indienen van een klacht leidt niet tot opschorting van de betalingsverplichting van de opdrachtgever.